ojoj...

Jag vet att det va jätte länge sen jag skrev här, och jag känner mig lite dålig. Men tiden bara går och även om jag inte är så jätte upptagen så har jag nästan aldrig tid? Själv förstår jag inte hur, för ibland bara sitter jag och förstår inte vart tiden tar vägen? Jag har varit borta i tre månader nu, tre månader!? Jag förstår inte vart tiden har tagit vägen, dagarna bara flyger iväg. Vissa är bättre än andra. Jag menar det har varit halloween, snart är det dags för thanks giving här och bara lite mer än en månad och sen är det jul!

Vädert har varit väldigt växlande. Man har trott att hösten kom för att stanna, men nästa vecka va det 20 grader varmt ute och man kunde gå i sommarjackan igen. Den 3 och 4 november hade vi värme rekord. 78 grader F, ca- 24 grader C, varmt ute. Det blev ett värme rekord sen år 1907, och jag kan säga att jag gillar deras värme klimat betydligt bättre än deras kallne. Så idag när jag skriver detta är det den 8 november, och det snöar ute. Det är kanske minus 1 - 2 gradre, och för fyra dagar sen kunde man gå i t-shirt och shorts? Vadå skillnad? Och jag som varken har någon vinter jacka eller vinterskor? Jag fryser! Som tur är har jag lånat en höstjacka från Sofia, så jag klarar mig lite halvt i alla fall.. Än är jag inte ihjäl frusen. Men jag är verkligen nervös inför vintern, de får ca. -32 grader C här, MINUS 32? Och de säger att det är utan vinden, när det blåser blir det mycket kallaer, och det blåser nästan varje dag. Många säger att detta kommer bli den värsta vintern på länge... men jag vägrar tro dem! Haha!

Det har ju varit val-tider, och jag som är Ohbama fan har haft det "tufft" i huset. Roger och Marilyn är starka McCain fan och republikaner. Och jag är verkligen helt emot dem, men jag kan säga att jag helst inte diskuterar det med dem för jag vet att jag måste ge mig Däremot har det varit intressant att diskutera det med Tommy, killen från Kina, för han 'r också Ohbama fan. De flesta eleverna på skolan är Ohbama fan, och även många lärare. Men t.ex. alla i kyrkan där Marilyn och Roger går är McCain fan. Fattar inte hur de kunde hålla på honom, men det spelar ju ingen roll nu när Ohbama vann ändå! Det blev lite liv i huset och Marilyn va jätte besviken. Hon säger att hela världen kommer gå under nu. Haha, fråga ig inte varför. En lite kul sak är att hennes son Nick är Ohbama fan, men hon skyller på att han är det för att hans flickvän är det och att han inte vet varför han röstade på Ohbama.
Många folk har haft skyltar i sina trädgårdar och på tv:n har det varit galet mycket reklam och diskussioner. Skönt att det är över nu!
Va i alla fall med Roger och röstade på valdagen. Vi va där klockan fem över sju på morgonen men vi fick ändå stå i kö. (det öppnade klockan 7) jag kom till och med försent till skolan, men det gjorde miginget. Haha! De va i en kyrka i Carter Lake för där det brukar vara håller på att byggas om så de kunde inte ha det där.
Blanketten de fyllde i såg ut som en vanlig valblankett med massa olika val. Två utan val-grejerna man skulle fylla i kunde man skriva andra namn så där fyllde han i mitt namn. Haha, så vem vet, jag kanske blir nästa någonting? Haha, eller inte!
Mike Johans, som jag fotades med när vi va och kollade Sarah Palin, vann valet som govenör i Nebraska, lite coolt!

Har varit på två stycken youth Gruop möten. Ett va hemma hos en tjej som går på min skola, för hennes pappa är också ledare tillsammans med Roger. Vi diskuterae allas religioner iochmed att vi va fyra utbytesstudenter med alla olika religioner + amerikanerna som även några av dem hade olika. En kille från min engelsk klass, jag tror att han typ datar Katy men jag ve inte, är också på mötena ibland så det är lite kul. Men jag gillar verkligen inte aatt gå på mötena. Men jag vågar inte säga det. Det känner som att Mike (den andra ledaren) och Roger försöker intala mig att min religion är fel och att bara deras religion är rätt. De säger typ att det bara är kristendomen som är rätt och att alla människor med andra religioner borde tänka om. De säger även att alla religioner är baserade på kristendom, och att all vetenskap om big bang m.m. är helt fel. Arh, jag hatar verkligen att lyssna på dom.
Detta är en tid då jag lätt får hemlängtan. När de försöker intala mig att jag har fel och att jag inte är kristen m.m. Då önskar man att man hade direk stöd från någon som tycker det samma som en.


12 oktober
Alla va trötta från dagen innan så vi sov ut ordentligt. När vi alla va uppstigna åkte vi till shoppimgcentret för att shoppa lite kläder till doug. De sa att jag fick gå vart jag ville, men jag ville spara mina pengar till Mall Of America så jag och Marliyn inprincip shoppade åt Doug. Han gillar inte att shoppa så han säger bara ja eller nej. Haha! Han/vi köpte bland annat en hood-tröja typ med tre kronors logga? Vi hittade den i en affär som heter Old Navie, det är n affär som finns över allt i hela USA. Själv gillar jag inte deras kläder så mycket. Men det va lite coolt att de hade en tröja med Sweden på! Så den åkte direkt ner i shopping korgen, haha1
När vi va klar shoppade åkte vi till doug igen och spelade Rock Band på playstation 3, det va faktiskt grymt kul. Men jag är as dålig. Doug spelar på expert och klarar allt, jag spelar på easy och klarar 70-90 %. Haha! (Det är ett spel där man har en gitarr, en bas, trummor och en som sjunger) Tiden bara rusade iväg så vi kom inte därifrån förrän vid nio så vi va inte hemma förrän vid två tiden.


13-17 oktober
det va segt att stiga upp, och det blev ännu segare när jag upptäckte att jag glömt ställa tillbaka klockan från indiana tid. De är nämligen en timme före oss så jag kunde sovit en timme längre! Störigt! Blev bjuden på ett "födelsedags party" till en tjej som heter Courtney, så jag hoppas att jag kan få gå. Även om det inte är något party direkt så kan det bli kul!  
va i datorsalen alla dagar på historian, grymt skönt. Första timmen på morgonen och man kunde sitta på facebook eller dyl. ganska soft!
Spelade även vollyboll en dag. Det gick faktiskt ganska bra, men det va densista träningen för i år så det va mindre bra. Jag fick as ont i mina handleder bara. Hade ont i säkert en vecka efter. Märker att man inte är van direkt.
De har satt upp bilden där jag vann PRIDE i ett glas skåp i antren i skolan, lite halvt insamt. Men som tur va va bilden bättre än vad jag trodde och man ser inte att det är jag om man inte kollar nära så det är tur! Haha1
Vi va och kollade St:Albert när de hade band & choir framträde heruka och Soko är med i kören och Inte är med i bandet, så vi va och kollade på dem. De va faktiskt jätte duktiga. Okej att det va typ 50 pers i kören, men ändå, haha!
Gymmade en dag efter skola,, det va sjukt skönt och göra lite work out. Killarna dr nere är trevliga och de hjälper mig när jag har lite problem. Haha, men det är lite pinsamt för jag är väldigt svag jämfört med dem. Men kanske inte så konstigt eftersom att några av dem är bodybuildare! Haha! Där är en kille som påminner vädligt mycket om Richard, Ryan heter han.
på fredagen va jag ledig från skolan så jag passade på att sova ut ordentligt. Jag hade fortfarande inte fått något svar från marilyn vart jag skulle va i helgen för att kunna gå på partyt, eftersom de skulle åka hemifrån till iowa City. Hon hade sagt till mig innan att jag inte fick lov att va hemma hos Sofia att det inte va något allternativ. Synd för det hade gjort det hela så mycket enklare. Men när jag vaknade på fredagen så satt vi och pratade och drack kaffe (jag har blivit en extrem kaffe drickare) så frågade hon om jag kunde fråga Sofia om jag skunde få va hemma hos henne i helgen. Jag blev jätte glad och slängde mig på telefonen! Självklart va det okej med Carla så de kom och hämtade mig vid tre tiden. Vi åkte och gjorde lite ärenden och sen åkte vi hem till dem. På kvällen åkte vi till ett smyckesparty. Typ som ett tapperware party. Helt stört,.. vi åt middag precis innan vi åkte hemifrån, när vi kommer till "partyt" så är där brownies, pumpkin-pie, natchos m.m. Så jag och Sofia börjar ju såklart äta... Vi åt 6 brownies var, 2 bitar pumpkin-pie, natchor med cheese and salsa. Jag mådde helt hemskt efteråt, men ingen av oss kunde sluta. Tyvärr va smyckena ganska dyra, så ingen av oss köpte något. När vi kom hem, tror ni inte att vi äter ännu mera brownies?

18 - 19 oktober
När vi vaknade vid nio tiden sa vi båda typ i munn på varandra att vi inte kunde sova bra. Kanske inte så konstigt nr man har ätit så mycket direkt innan man ska gå och lägga sig? Ush vad jag mdde dåligt. Sofia hade simtävling så Barbara, en tjej från hennes simlag, kom och hämtade oss vid tio tiden. Själva tävlingen började inte förrän vid ett så de hade en lång förträning innan. De frågade mig om jag kunde vara tidtagare på tävlingen så jag sa okej, trodde bara att det var för ett lopp. Men när jag gick därifrån efter första loppet kom de och sa till mig att jag inte kunde lämmna min plats. Så jag va tvungen att ta tiden hela tävlingen. Va gnska drygt, hade helldre velat sitta med Sofias simlag, jag känner ju några av tjejerna därifrån sen jag va med och tränade. Tävlingen va int klar förrän vid 4 så då åkte vi hem till Sofia igen.
Vi va lite "galna", Carla va inte hemma för hon skulle jobba på kvällen så vi satte på hög musik och började dansa och ta massa foton. Haha, va as kul! Klockan halv åtta kom Courtney och hämtade oss. "Partyt" va ute på ett ställe som hette typ LadyShane, man gör hie-rack-rides (typ en traktor som kör runt en i en höskrinda) och när man möter andra hye-racks så kastar man hö på varandra och "krigar". Alla tyckte det va jätte kul, jag och Sofia förstod dock inte dirket meningen med det s  istället för att kasta iväg höet så använde vi det för att hålla värmen. Det va nämligen grymt kallt ute. När turen va slut hade vi en bon-fire och gjorde något som heter "smors", man har ett kex med honungssmack (cracker), choklad och så grillar man en marschmellow och sen ett till cracker.
Vid tolv körde de oss hem och då va vi jätte trötta så vi gick och la oss nästan direkt. Jag höll dessutom på att frysa ihjäl, va svin kallt! Sov i mysbyxor och två hoodies, haha.

Vi vaknade vid halv tio och gick upp och åt frukost. Flingor med mjölk (ca. 4 talllrikar var??), vid tio kom carla upp och frågade om vi hade ätit frukost. När vi sa ja så sa hon att det skulle vi inte gjort för Shannon, Kyle och jenna skulle komma över på frukost så hon skulle göra blueberrymuffins, scramble eggs och brownies. Vi sa att det inte gjorde något för vi hade inte ätit så mycet?
                             - Yeahyeah, sure girls. I know you, I know how much you eat.
Det va det enda hon sa och sen började hon skratta, haha. Likaså gjorde vi! Haha1
När vi hade ätit frukost åkte vi till något som heter the Pumpkin Patch. Vet inte riktigt ur man ska förklara det. Typ som "Barnens värld" där hemma kanske. Ett ställe med olika kul saker för barn att göra. Men det va bara hålla humöret uppe och låtsas att det va kul! Haha! Varken jag eller Sofia gillade det. Men Sofia kunde va glad att inte hade betalat 12¤ för att gå in där. Vi köpte i alla fall glass och nybakade choclate-ship cookies sen va vi nöjda. Vi kollade bland annat ett gris lopp, pumpor, djur, ett leksaks-hu typ och lite så. Som sagt, be happy!
Jag åt middag hemma hos sofia och Carla och sen skjutsade dom hem mig vid åtte tiden. Tommy var hos Paula och dem under helgen så ja va glad att jag inte behövde va där i alla fall.
Trots att inte pumpkin saken va kul så hade jag i alla fall en jätte kul helg med Sofia. Hade varit så grymt kul att bo ihopa. Vi vill ha våran egen lägenhet, tror ni de tillåter det? Såfall köper jag en gensat, varesig jag har pengar eller ej! Hahaha!

20 - 23 oktober
Tog mina senior bilder idag. 200 dollar kostade det, och jag gillade verkligen inte fotona. Fotografen va skit dålig och jätte stressade så bilderna blev verkligen inte bra. Sjukt dåligt eftersom jag betalar så "mycket" pengar för dem. De flesta som bor här betalar mellan 700 - 900 dollar för sina bilder. Helt sjukt. Men alla gör det, själv tycker jag att 1600 kronor för bilder är ganska mycket. Men men, de får göra som de vill! De är inte klara förrän i november så jag ska hämta dom då. Sofia va med ig så vi tog några kompis bilder, men de blev ännu värre. Men finns inte mycket att göra. Dessutom är mitt hår en katastrof för jag har fortfarande inte klippt mig, så det är en aning slitet mot vad jag gillr det.. ni som känner mig vet hur ofta jag klipper mig. Det tog typ 5 timmar och när jag kom hem så åkte jag en liten runda till Youth Groupen, va bara där i typ 20 minuter. Skönt att slippa det!

Har labbat två gånger i food denna veckan. Creamy soup with broccoi och hot chocolate. Inte för att jag tycker att hot chocolate är någon direct lab, men ändå! Men det va nog den godaste (och mest onyttiga) varma chokladen jag druckit. Den va nämligen gjorde på chocolate-ship. De andra grupperna gjorde andra efterrätt saker så alla grupper fick smaka lite av alla. Så det va en mumsig lektion. Det störiga är att jag har PE direkt efter och sen lunch, inte för att Pen är jobbig men vi går upp och ner för läktaren så det känns hur det "skumpar" i magen, haha.
På kvällen sen 23 hade vi ett Halloween party med alla Marilns utbytesstudenter. Det va meningen att vi skulle ha det hemma utomhus, men det va för kallt så de bestämmde sig för att vi skulle ha det i kyrkan istället. Lät mycket bättre för mig!
jag klädde ut mig till en häxa. Men jag va inte en läskig häxa, men ändå. Alla utbytesstudenter + Roger hade klätt ut sig mer eller mindre.
Vi dekorerade och satte ut en massa kakor, godis, hot dogs m.m. och sen kom alla mellan sex - Hlv sju. Det va meningen att Sofia skulle komma, men jag vet inte hon fick förhinder. Kanske va tur för jag tror inte att hon hade haft det så kul, men jag hade det jätte kul eftersom jag känner alla andra. Och några av tjejerna är faktiskt jätte trevliga.
Alla utbytesstudenter fick varsin pumpa som vi skulle skära och sen hade vi en tävling där alla föräldrar och syskon fick rösta på vilken pumpa som va bäst. Min pump vann så jag fick välja pri först, blev en mumie-prynad. Haha. Första gången jag vann något som jag skapat alldelles själv, haha! Som de flesta vet är jag väldigt okreativ och dålig på att skapa och rita saker m.m. Så det va ju lite kul!  Haha, lol.
paula hade tagit med sig hennes hemma gjorda kakor, jag lovar, de är de bästa chocolate-ship cookies man kan tänka sig! Och eftersom att det va Marilyn som höll i partyt fick hon alla som blev över! Woohoo, de är så grymt goda! Vi fick även två kartonger med äpplen, så jag har en massa kakor och äpplen och äta nu. Passar mig bra!
Vi hade även en lek där man hade en balja med vatten och äpplen. Sen skulle man utan händer få tag på ett äpple, men det va verkligen as svårt. Man va tvungen att doppa hela huvudet, så där förstördes hela sminket... haha skämt o sido. Det va ganska kul, men jag va bland dom sista så jag bara doppade hela huvudet och tg äpplet, jag skippade klyddet.  Det slutade ändå med att alla doppade hela huvudet.


24 - 26 oktober
Denna helgen va det dags för Mall Of America. Detta är det stösta köpcentret i hela USA, det tar två veckor att gå igenom alla affärer om man är i affärerna i tio minuter. Det förklarar hur stort det är? Innuti är där en nöjespark med bergochdalbana, och lite andra karuseller. Jag som tyckte att Europas största köpcenter i Portugal va stort, detta va BETYDLIGT större. Dock va jag inte så impad av shoppingen som jag trodde jag skulle va. De är verkligen samma kläder i alla affärerna. Den roligaste affären va H&M haha. Känns lite konstigt att säga eftersom jag inte är något större &M fan hemma. Det va lite dåligt dock för de hade klänningar och lite toppar från i sommras, så jag blev lite besviken. Men jag köpte i alla fall lite saker där. Under helgen köpte jag fem tröjor, tre långärmade t-shirtar och två stickade koftor typ, ett par jeans, en handväska, scarf, diadem,, massa underkläder och lite annat. Ingen fick lov att gå ensam, så vi va tvunga att gå i grupper. Men efter fem minuter med tjejerna jag gick med fick jag panik och ringde Marilyn och frågade om jag kunde få gå själv. Men hon sa nej så det va bara att "bita ihop". Men jag hade tur för fem minuter senare ringer hon upp mig och säger att hon och Riger inte har något speciellt som de ska handla så om jag vill kan jag gå med dem så kan de följa mig vart jag än vill gå. Kändes extremt dummt, men vem kan tacka nej till det? Så jag gick med marilyn, Roger och Doug. Vid lunch tid mötte vi dock Tommy som gick själv, så han blev tvungen att gå med oss. Lite synd om honom, men när vi hade gått i typ tio minuter (han gick kanske tre meter bakom oss) så kom security vakterna fram och frågade han en massa frågor. Jag och Doug va typytterligare en meter framför Marilyn och Roger så han sa att han kunde följa med mig till den affären som vi va på väg till. Och det va tur för det tog dem 45 inuter, för vakterna va tvunga att kontakta polisen eftersom han va kines och han gick och antecknade olika saker och det såg ut som att han gick själv och han hade inte sitt pass/visum med sig? Så det va tur att vi hittade honom så Marilyn kunde hjälpa honom annars kunde hhan blivit utslängd från köpcentret.
På kvällen åkte vi in till Minnesota city med andra utbytesstudenter från Minneapolice också. Vi gick först på en restaurang,(denna måltiden ingick i priset med denna resan), men jag kan ju säga att det va nog bland de sämsta restaurangerna jag varit på. Servitören va så full så att hon spillde ut halva drickan över två studenter. Hon bara fummlade och skrattade åt allt. Fattar inte hur hon kunde jobba, men ändå. Sen ville de andra ledarna att vi skulle ta en tur i Minnesota. Det va as kallt ute så jag tyckte inte det va så kul, men vi gick i alla fall till Hard Rock cafe, och jag smet iväg till Starbucks och köpte en café mocciato för att hålla värmen. Det va as kallt! Där va bland annat en kille från Finnland som jag snackade ganska mycket med.
När vi kom tillbaka till hotellet gick alla studenter ner till poolen och då träffade jag Johanna, en utbytesstudent från Sverige, Vet inte hur jag ska beskriva det, men det va helt underbart att prata svenska. Ni kan inte förstå känslan. Det va verkligen helt obeskrivligt. Först kändes det som att hon pratade jätte långt ifrån mig, det kändes som att jag va helt från varande. Och när jag öppnade min munn och skulle svara va det jätte svrt att forma orden. Det blev liksom svengelska. Det va en helt magisk känsla, grymt underbart! Vi satt och snackade ganska länge, och folk tyckte det va ball och lyssna på oss för ingen förstod något.
Va väldigt skönt att prata med någon om alla problem i alla fall. Hon hade också haft mycket problem, så det va på sätt och vis "skönt". Skönt att prata med någon som också har haft det tufft liksom.
På söndagen blev det frukost, snackade lite med johanna och sen åkte vi till M.O.A. igen en liten stund så de som ville kunde få shoppa lite till. Vädret va jätte dåligt så vi va tvunga att ge oss av vid halv två för att vi skulle kunna va hemma i rymmlig tid eftersom alla hade skola dagen efter. Det va snö blandat regn, så utbytesstudenterna blev helt galna. När vi stannade för att tanka så sprang de ut och ställde sig mitt i "stormen". När de kom in i bilen igen sa dem:
                             - I love snow!
haha, jag bara skrattade åt dom och sa åt dom att stänga dörren så snabbt som möjligt. Själv satt jag och frös as mycket trots att jag hade flit och grejer.
vi betalade 130¤ för resan, vet inte riktigt om jag tyckte att det va värt pengarna riktigt. Men vi hade kul i alla fall så det är väl det som räknas.
På fredagen när vi kom till hotellet satt vi uppe och snackade till typ fyra på natten och sen va det upp för frukost vid nio, på lördagen gick vi och la oss vid halv tre och sen va det sovmorgon till tio på söndagen, men jag va jätte trött söndag kväll när vi kom hem. Tur att vi hade sovmorgon på måndagen, oh vad jag älskar mndagar! Haha! Nog första gången jag någonsin sagt att jag gillar måndagar!

(jag har försökt lägga upp en del bilder på pixbox, & fortsättning följer...)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0