30/9 - 5/10

30 sept

Höll på att missa bussen imorse igen.. inte bra. Måste börja gå hemifrån lite tidigare, annars blir det ingen skola (tur eller otur?) Bakade chocolate chip - banana muffins i food klass. Men innan de var klara så var jag tvungen att gå för det va ett möte för alla seniors, så jag hämtade dem efter skolan. På senior mötet sa de bland annat att det bara är 7 månader kvar till graduation, och om en vecka har ¼ av skolåret gått. Helt sinnes så snabbt! Så vi får våra quarts-grades nästa vecka, men jag är inte så orolig direkt. Quarts-grade är om man inte klarat "the major assessments" / huvud proven/uppgifterna så får man ig (icke godkännt) i kursen och får inte fortsätta. Men mina betyg är grymt bra, så jag är inte orolig. Fattar inte hur så många kan få ig, jag som inte ens kan språket till 100% har 3 eller 4 i alla ämnen, varav 4 är max man kan ha (vi har betyg skala från 4-0.5, 4=bäst).  Men det är ju skönt att veta att jag inte blir hem skickad ännu i alla fall... haha!

På mötet gjorde vi även en senior "tavla", alla målade sina händer svarta och orange (såklart!) och tryckte sitt handavtryck och skrev sitt namn. Tror de ska sätta upp den någon stans i skolan, men jag fattade inte riktigt var.
På engelskan hade vi vikarie så alla bara snackade. Det är jätte svårt att hänga med när typ 15 ungdomar pratar med varandra, alla pratar i mun och pratar jätte snabbt. Jag kan förstå att vissa "äldre" ibland kan ha problem att förstå när vi ungdomar pratar, känner mig i "samma sits". Haha. Men det va kul, det jag förstod.

Yuki åkte till Chicago idag, han ska gå i en privatskola för bara killar. Han va inte jätte lycklig direkt, för det är precis det han gör i Japan så det blir ingen större skillnad förutom språket. Men jag hoppas han får det bra i alla fall!
Men... Idag kom en ny kines - kille, Tommy. Dessutom kom hans pappa (?) på besök. Föräldrar får inte lov att komma och besöka under programmets år! Hans pappa va på affärsresa i USA, ganska nära, så han hade hyrt en bil och kört hit. Så på kvällen bjöd han ut oss på restaurang, kinesisk. Han ville att vi skulle prova kinamat, men de sa också väl på restaurangen att detta inte smakade som kinamat. Men det kunde vi nog redan lista ut. Marilyn kunde inte följa med för hon skulle åka och hämta en annan utbytesstudent, en japansk tjej Shoko. Så det va bara jag och Roger, Tommy och hans pappa Ryan. Vi hade dock lite problem med att förstå vad han sa, Roger sa till mig efteråt att han kände sig som en utbytesstudent, haha, Ryan pratade nämligen väldigt mycket. Han bjöd bland annat in Roger och Marilyn till Kina, tror han bjöd dem minst 15 gånger... 

Imorgon är det oktober, denna månaden har bara susat iväg!


1 oktober
Hade collage info på engelskan idag. Jag är SÅ glad att jag faktiskt har ett extra år på mig att tänka på vad jag vill göra efter studenten. Verkar som att ingen har någon större idé på vad de vill, några vill gå på collage (de flesta), några ska gå med i the army m.m. En tjej ska också gå med i the army, men som "an army - wife", stackars tjej, 18 år och har redan hela livet planerat.. (enligt mig).

Efter skolan kom Sofia hem till mig, hon va tvungen att ta ett quiz som hon missat så hon missade träningen, vilket hon inte direkt va ledsen över, haha, så hon tog the late bus och kom hem till mig. Vi gick ut och gick en runda och sen satt vi och snackade lite här hemma.

Blev BLT's till middag, ME LOVE! Toast med bacon - sallad - tomat och majonnäs. MUUUMS! Efter maten spelade vi "10 000", ett tärningsspel. Jag vann tyvärr inte, men det va nära! (inte allt för.., haha!)
Märks att det börjar gå mot höst nu, mornarna har börjat bli kalla igen och vissa träd har börjat att byta färg. Fick reda på att på vintern blir det cirka -32 grader Celsius!???? Fatta hur kallt det är!? Och det är utan vind... JAG KOMMER DÖ!



2 oktober
Vi gjorde våfflor i food klass, de blev smarriga = åt alldeles för många.. inte bra eftersom jag har PE i klassen efter och vi skulle göra 5 laps för att få våra "poäng" för dagen. Till våfflorna hade dem smör, någon slags "sylt" (inte sylt enligt mig) och sirap, men man kunde även välja peanut-butter eller kanel&socker-blanding, så ni kanske förstår varför det blev lite för mycket! Vid mitt food-bord är vi fyra tjejer. Anna som är softmore, Emily som är junior och Katy som är senior, så det är kul för alla dem är typ "coola", haha, så de är roliga. Men som jag skrev för några dagar sen, så är det ganska svårt att hänga med i deras konversationer ibland.

Inget speciellt hände under dagen, till middag blev det grillad kyckling i BBQ sås, majskolvar och små potatisbullar. Har börjat tycka vädligt mycket om majs, vet inte om det är för att jag är i "ett majs land"? Haha!
Shoko åkte till sin värdfamilj, så nu är det bara jag och Tommy. Tommy är inte direkt en rolig typ. Han gillar att pugga, tar typ de svåraste klasserna. Inte min typ alls, Yuki, Joe och Willy va mycket roligare! Saknar dem faktiskt, känns sjukt tomt att komma hem till ett tomt hus, känns liksom ovanligt.

Jag och Roger kom in i en djup diskussion om Kristendom, han trodde nog att jag va kristen som dem innan jag berättade att jag inte va troende. Han nästan skrämde mig och sa typ att "om alla visste hur hemskt det är i helvetet hade alla gjort allt för att komma till himmelen, för långt ifrån alla kommer dit. Det är svårt att komma dit, och du måste ha Jesus som din vän" mer mera... Diskuterade även abort, vilket typ alla här är emot. Han ansåg att om man gör abort så mördar man någon, och han gillar inte mördare därför gillar han inte folk som gör abort. Han har ju delvis rätt, men jag tycker ändå inte som han. Men det är en ganska intressant diskussion och jag tror att i Rogers YouthGroup kommer det nog blir ganska intressanta diskussioner med mig som är som jag är, Jane som är från Tjeck-Republik, Heruka från Japan, Tommy från Kina och kanske någon mer utbytesstudent, jag kan inte komma på någon just nu. Så det kan nog bli ganska intressant för de amerikanska eleverna. Vi får se, nästa "möte" är på måndag.

Har börjat packa upp mina väskor nu efter att levt i en total röra i en månad tyckte jag att det va dags. Har fortfarande inte gjort allt, men jag har i alla fall börjat vilket känns skönt! Trivs väldigt bra i detta huset, det är grymt skitigt och verkligen inte stort men vi har så himla kul m.m. De har en del regler som är vädligt konstiga dock, men vi har ännu inte gått igenom te house roules så jag vet ännu inte alla.. Är lite nervös över dem, men jag vet inte. Vi får se helt enkelt! Huset är dock vädligt tomt när jag kommer hem från skolan, och jag har inte mycket att göra nu när ingen är här.

Roger och Marilyn kommer oftast inte hem förrän typ halv 6 - 6 och ibland åker Marilyn till jobb vid 4 halv 5 vilket är direkt efter att jag kommer hem från skolan. Så när jag är ensam är det vädligt lång tråkigt och drygt. Än så länge har vi inte mycket läxor heller, vilket är väldigt skönt (!!), men om jag hade haft en liten läxa kunde jag gjort den medans jag va ensam. Men jag trugar inte, jag vill verkligen inte ha läxor!! Våra böcker är tunga som in i och stora för den delen. Längtar verkligen inte tills vi får våra skåp, kommer bli hemskt... Känner redan hur min rygg gör ont, haha!



3 oktober
När jag hade biologi (min andra klass) fick jag ett "hall pass" till the atendence office, blev lite halvt nervös för man blir oftast bara kallad dit om man har gjort något dumt. Men när jag kom dit sa de åt mig att gå till kafeterian så då gick jag dit. Jag hade blivit nominerad till "Our Spirit of PRIDE". TJ, min skola, har PRIDE som sitt budskap typ, P-articipation, R-espect, I-ntegrity, D-edication, E-ffort. Jag hade blivit nominerad till Participation. Motiveringen var:
           "Emma wrote a note describing why she deserves the "Undefeated" t-shirt. She
            wrote that she wants to show that she is a part of this school and that "TJ Rules!",
            that is above and beyond  what some students who live here (in the US) do!"
 
Så nu förstod jag vad det hela handlade om, det var min motivering till varför just jag skulle vinna den t-shirten jag vann härom veckan. Så i alla fall fick jag ett diplom och fick "skaka hand" med en av skolans "någonting" och sen tog vi ett foto. Vi va fem stycken som vann, jag tror att vann varsin bokstav liksom. Två av oss vann även en t-shirt, och jag va en av dem! Så nu har jag ännu en TJ-t-shirt, haha! Ganska stolt! ; )
(Hoppas bara inte bilden kommer med i årets yearbook, såg förjävlig ut, haha!)

Hälften av alla seniors hade "senior-skip-day" idag, men det visste jag inte om och de flesta seniors va i skolan ändå. Senior-skip-day är när alla seniors skolkar och gör något tillsammans. Låter ganska kul, men jag vet inte vad Marilyn skulle säga om jag skolkar, men när det väl blir en riktigt skip-day är kommer jag nog joina ändå, haha, låter kul. De funderar på att åka till en skidarea, typ som Vallåsen, till vintern. Låter som en kul idé enligt mig!!

Engelskan va väldigt soft / rolig idag. Egentligen skulle vi läsa ett häfte om Troya, men Miss Bunten började snacka när alla blev tysta om helt andra grejer så alla blev okoncentrerade och det blev en vädligt rolig lektion. Hon bjöd på godis och sen tog hon fram sin Ipod och Ipod högtalare och spelade musik för oss. Haha! Det är totalt förbjudet att för det första äta på lektioner och i klassrum och att spela musik är också förbjudet. Men hon är verkligen rolig, så engelskan gick väldigt fort.

Äntligen helg, veckan har gått jätte snabbt. I helgen ska vi inte åka iväg, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Förhoppingsvis ska jag försöka träffa några imorgon, men vi får se. Sofia ska gå på AL's, en annan skola i omkretsen, home coming dance. En tjej från hennes simning bjöd in henne eftersom hon missade våran home coming. Men ikväll kanske hon kommer hit och kollar film eller nåt, hon skulle fråga Carla om hon kunde, så jag hoppas det för det hade varit kul.


(3 oktober kväll)
Kvällen blev inte som jag hade planerat direkt. Jeff ringde och fråga om jag ville följa med till en fotbolls match, så jag tyckte det lä kul. Så 20 minuter senare hämtade han mig och sen åkte vi och hämtade upp Frankie, en kille som också går på TJ, har inte träffat honom innan men han va super trevlig! Egentligen va det meningen att han skulle träffa sin flickvän på fotbollsmatchen för det va nämligen hennes skola som spelade, men hon hade sagt till honom att hon skulle sitta barnvakt. Men när vi kom till matchen så var hon där... De frågade mig om vi hade high-school draman i Sverige, haha. Frankie blev ju inte jätte glad precis, så det blev lite bråk, men efter matchen så bestämde vi oss för att åka och äta någonstans så han "sket" i henne för stunden, och vi åkte och hade kul. Åt på ett ställe som heter "Village In", jag har trott att det var et hotell för det finns överallt, och det låter precis som typ "checka in" eller nåt, men det var ett ställe som serverade typ frukost dygnet runt, men de hade annan mat också. Jag åt pancakes med worm syrup, bananas, strawberrys och någon slags nötter. Det kändes lite som "nattamat" klockan va nämligen 11, men det smakade gott!!



4 oktober
Egentligen va det planerat att vi skulle städa på förmiddagen, men när jag vaknade så frågade Roger om jag ville åka till "the Old Market", så vi åkte dit och köpte "frukost" (kakor) och en jordgubbs-rabarberpaj. Va egentligen meningen att vi skulle köpa typ tomater och äpplen för Roger tycker inte om tomater från affären utan bara de som är plockade från en buske, såkallade "färska" tomater som han säger. Men de var för "dyra" så det blev sötsaker istället, haha. Efter det åkte vi till mataffären och köpte lite mat. Jane, utbytesstudenten från Check-Republic, spelar vollyboll och hon hade en turnering så vi åkte förbi för att kolla om hon skulle spela match snart, och när vi kom dit hade vi sån tur att de höll på att värma upp och det roligaste var att de skulle möta TJ (hon går på Saint Alberts). Tyvärr förlorade TJ, men det var väldigt jämt i båda sätten. Några tjejer från mitt gamla lag var med så det va kul att få se dem spela!
När matchen va slut kom Roger på att han hade glass i bilen (?) så vi fick snabba oss hem. Här köper man inte 1 liters förpackningar, utan 5 liter, så hela glassen va i alla fall inte smält... Smarthuvud?

När vi kom hem blev det städning. Kan säga att det verkligen behövdes, när jag torkade av skrivbordet i rummet jag sover i va pappret alldeles svart och grönaktigt. Grymt äckligt!! Tror inte att här har blivit städat det senaste halvåret, vill inte veta när toaletten blev städad senast... Huset ser ut som "nytt" nu efteråt, nästan i alla fall, haha!

På kvällen va det Nebraska footboll game, så det blev en fotbolls kväll. Fotbollskväll = i varje quarter (fjärde del av matchen) går man och lagar/tar något att äta, vilket betyder att det blev en hel del mat och snacks... Haha, men footboll nights are footboll nights!


5 oktober
Va tvungen att följa med Roger på bibelstudy för Marilyn skulle jobba så hon skulle inte gå till kyrkan. Kyrkan va som vanligt, tråkig och lite skrämmande. Träffade fyra tjejer från TJ, bland annat Emily från min Food klass men hon sa att hon inte brukade gå till den kyrkan, så det va ju lite synd.

När jag kom hem hade jag bestämt mig för att ringa hem, så jag hade köpt ett telefonkort på $store, vilket va sista gången. När jag skrapade för att få fram pin-koden åkte hela koden av så jag fick gå tillbaka till affären och säga att det inte funkade.

Det va jätte skönt att prata med mamma och pappa, Malin va inte hemma vilket gjorde mig jätte ledsen. Hade sett fram emot att få prata med dem alla tre. Tyckte dock att i pratade alldeles för kort tid! L Får bli längre nästa gång!
När jag hade lagt på luren åt vi lunch och sen åkte vi för att lyssna på/se Sarah Palin, en av kandidaterna till Vice President. Hon kom nämligen till Omaha, 5 minuter härifrån. Först stod vi i kö i cirka en och en halv timme, på andra sidan av gatan där kön va var där Ohbama demonstranter, kändes en aning fel att stå i kön med en massa republikaner när jag egentligen stödjer va demonstranterna gjorde... När vi väl kom in gick vi igenom en säkerhets kontroll. Jag gick först så när jag hade kommit igenom så kom en av funktionärerna fram till mig och frågade om jag ville vara på scenen istället för att sitta i publiken. Men eftersom jag verkligen inte stödjer McCain och Palin så ville jag inte det. Kändes knäppt om jag hade kommit i tv med en skylt i handen där det stod typ "Sarah for teenagers" eller något annat. Men det va ganska intressant att se hur de verkligen gjorde så att det skulle se bra ut på tv. De delade bland annat ut handgjorda skyltar som folket skulle hålla upp i tv och ställde upp dem så att det skulle se bra ut. Såg talet på tv senare när vi kom hem, och det såg ju ut som att de i bakgrunden hade med sig skyltarna med mera, men det va bara fejk. Ganska intressant att se. Vi satt och väntade i typ en och en halv timme tills de första människorna började prata, bland annat Mike Johanas som är en av kandidaterna till U.S. senator för Nebraska (tog foto med honom, haha!). Sen när alla hade pratat, typ en timme senare, fick vi vänta ytterligare tjugo minuter på att Sarah Palin skulle anlända.
Det hela va ganska intressant, men jag är verkligen INTE republikan. Står inte för vad dom tycker, och i detta huset är det verkligen helt emot demokrater, så det är bäst att inte prata om politik, eller att inte säga vad jag tycker om vissa saker... Haha, säger till Roger men inte till Marilyn. =P
 
Har hemlängtan just nu, så de är ganska tufft.  Vet inte om det är för att vi inte pratade tillräckligt länge och att jag inte fick prata med Malin, jag vet inte.. Men längtar efter dem något otroligt. Vill bara krama dem och se dem prata. Kändes så skönt att få höra mamma och pappas röster, va alldeles för länge sen jag ringde. 5 veckor sen, never again!!!


Kommentarer
Postat av: Mette

Hej Emma

Det är så kul att läsa din blogg!! Vill bara skicka en hälsning och en kram från oss!

Mette, Fredrik och busungarna...Anna och Fritiof.

Vi har kvar din bild på frysen så de inte glömmer din glada "nuna" :)

2008-10-15 @ 17:42:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0