6 oktober - 10 oktober

6 oktober


Till middagen hade vi väldiga diskussioner om politik. Marilyn och Roger är starka republikaner, medan jag och Tommy är demokrater. Visste inte att jag va så stark demokrat som jag verkligen är. Från en lista mellan Ohbama och McCain där de gjorde olika ja och nej svar "gillade" jag Ohbama bäst på alla svar, och va helt emot McCain. Jag kan säga att när Marilyn tycker något så har hon verkligen staka åsikter och ger sig inte, så ni kan bara tänka er vilken diskussion vi hade. Blev nästan lite rädd för henne ett tag, haha! Det är mycket enklare att diskutera sånt med Roger men det är lite kul och se när Marilyn blir upprörd, fast läskigt samtidigt. Haha!

Efter middagen så va det Youth Group. Roger är ledare för det, så det känns som att det är bäst att jag går på de mötena. Tur nog va det väldigt intressant denna gången. Det va nämligen jag, Tommy, Jane, Heruka och några amerikanska high-school elever. Bland annat en kille från min engelskklass, Glenn, han är rolig! Först lekte vi en lek där vi va två lag. Det ena laget skulle lägga sig på golvet och göra en "labyrint", en person i motståndarlaget fick en bindel runt ögonen och sen skulle resten av laget "guida" personen med bindeln genom rummet utan att han/hon skulle nudda någon av det andra laget som låg på golvet. Vi hade lag TJ (elever från TJ) mot SA (elever från St. Alberts), och såklart vann TJ! Haha!

Det är Roger och en som heter Mike som håller i FLED, som youth gruppen heter, så vi va hemma hos Mike. Han har två döttrar, Rachelle som är freshman på collage och Katie som är softmore på TJ. Så under tiden vi lekte leken så hade deras mamma bakat peanutbutter-kakor. De va alldeles nybakade och super mumsiga!  

Sen kom vi till det "allvarliga". De börjar nämligen oftast sina möten med något kul och sen avslutar de med en liten "lektion" eller diskussion. Och ämnet för kvällen var olika religioner. Eftersom vi va elever från fem olika länder va det vädligt intressant att lyssna på alla. Jag och Jane hade likast tro, men Jane är ateist så vi är inte helt "lika". Även eleverna från USA hade olika tro så det va väldigt intressant. Alla va dock emot mig när vi kom upp med abortfrågan. Alla här tycker det är något fruktansvärt, och jag kan hålla med om att det inte är något kul. Men jag anser inte att det är ett mord som alla här omkring gör, så det kändes lite halv tufft att stå upp för min tro där.

Ibland får jag känslan om att typ Roger och Mike försöker intala mig att min tro är fel. De säger typ att jag inte är kristen. Så det känns väldigt obehagligt. Och de säger typ att man aldrig kan vara säker på om man kommer komma till himmelen (det syftar på mig) och säger att personer som inte är kristna, vet inte hur det är i helvetet och visste vi det skulle vi göra allt för att komma till himmelen. Det blev en väldigt lång diskussion och det va meningen att vi skulle avsluta halv nio, men vi slutade inte förrän halv tio så det va faktiskt ganska kul!


7 oktober
Idag öppnade den nya sporthallen för PE. Jag vet ju inte hur den såg ut innan, men de hade tydligen renoverat golvet och gjort en större läktare. De sa att det inte var jätte mycket skillnad men sporthallen va stor och såg väldigt fräsch ut. De har byggt ut byggnaden så hela är fortfarande inte klar, jag tror att där kommer va ett nytt gym också men jag är inte säker. På gympa lektionen fick vi välja mellan att gå upp för läktaren, längs med läktaren och ner igen, eller spela vollyboll. Valde att gå, haha. Det är väldigt slöa gympalektioner här kan man säga. Men det är förmodligen tur eftersom ingen duschar efteråt så jag hade inte velat gå svettig hela dagen.

På US-History har vi fått ett jätte stort arbete, 200 poäng. Vi ska göra en power point presentation med 15 sidor, i 7 minuter + en klass aktivitet som högläsning, quiz eller dyl. Kommer inte bli kul och stå och prata inför hela klassen. Kommer va jätte nervös!! Som tur är får vi va tillsammans med någon annan så jag och Sofia ska göra det tillsammans. Det är bra när vi ska redovisa för ingen av oss pratar direkt perfekt engelska. Arbetet ska vara om Nat Love, en cowboy. Och allas redovisningar kommer sluta i ett stort prov. Så det gäller att vi gör en bra redovisning, så alla förstår vad vi säger, haha!

Efter skolan så hade Sofia simtävling så jag följde med och kollade. Glen och Katie (från FLED) va också där så jag satt och snackade med dem och några som jag inte träffat innan. Glenn är jätte trevlig, så det va kul för det dröjde en timme innan tävlingarna började.
Det va kul och träffa tjejerna från simlaget igen, alla skämtade med mig hur dålig jag va som slutade. Haha, men de va bara på skoj!
Sofia va jätte duktig. Mycket bättre än sist jag såg henne. Hon va bland de bästa ifrån TJ-Al-StA simlag (deras simlag, tre skolor tillsammans). Tror hon vann två "grenar" och kom tvåa och trea i en, men jag är inte helt säker. Det va kul och se dom i alla fall. Kan säga att jag är ganska glad att jag inte fortsatte med simning, det va inte min grej...


8 oktober

Va meningen att jag skulle "retake a quiz" i biologin efter skolan, men när jag kom dit så va inte Mr Mead, min lärare (som jag föresten är typ tio cm längre än, haha!), där så jag kunde inte göra det. Sofia skulle göra ett matte test och sen skulle vi ta "the late bus" hem och börja på vårat US History arbete. Bussen går inte förrän halv fem, så först satt jag och väntade på Sofia så hon skulle göra sitt matte test. Så då kom tre mexikankillar och pratade med mig. Haha! De är roliga! På skolan går det ganska många mexikaner. High School utbildningar i USA är nämligen mycket bättre i USA än i Mexiko så många föräldrar väljer att flytta till USA för att deras barn ska få en bra utbildning och sen på typ sommaren flyttar de till Mexiko igen. Så många av mexikanerna bryter lite, så när de pratar försöker de vara roliga och charmiga, så de säger hela tiden typ "oh, you are so cute", "you speak so nice", hahaha med mera.. Så jag lovade att säga hej till de i korridoren dagen efter och komma ihåg deras namn. Kommer dock bara ihåg två, Antonio och Lalu. Lalu har jag sett innan för han går i min matte klass och han är typ en av tre killar som har snygga kläder på sig! Haha, men jag visste inte hans namn innan.

När Sofia va klar gick vi till Walgreens för Sofia skulle köpa lite saker. Där träffade vi några andra killar från skolan som vi "hängde med" tills vår buss kom.
Det va meningen att vi skulle va hemma hos mig och göra vårt arbete eftersom jag inte får lov att va hemma hos Sofia. Så Marilyn hade lovat att fixa så att vi kunde gå in på internet, men såklart när vi kommer hem så är hon inte hemma och hon har heller inte fixat internet. Jag blev jätte besviken för hon hade lovat mig, för det va meningen att vi skulle va hemma hos Sofia från början för hon har internet på hennes dator så det skulle va enklare. Men Marilyn sa att jag inte kunde gå hem dit så hon lovade att fixa det, men nej, såklart inte.. Som tur va va Roger hemma, men han kan verkligen noll om datorer. Han tycker det är jätte häftigt att lägga in bilder på ett usb, haha, det är kul att lyssna när han låtsas att han kan för han vet att han inte kan! Haha! Så han ringde till Marilyn för han visste att hon hade lovat mig, men såklart svarar hon inte i sin telefon. Så han tar "steget" och kör hem oss till Sofia. Detta kan göra att Marilyn blir vansinnig!!? Så det är en risk kan jag säga, men det va snällt av honom för vi behövde verkligen börja på vårt arbete.

Men när vi väl kom hem till Sofia så funkade inte hennes internet, såklart? Som tur var så hade vi lite fakta som vi skrivit ut i skolan så vi fick nöja oss med det för tillfället. Men vi är inte duktiga på att plugga, det är roligare att prata och göra annat! Haha! Men vi fick lite gjort i alla fall, vårat arbete är inte så bra, men det får duga! Det är bra att vara utbytesstudent, för vi kan fortfarande skylla på att vi inte riktigt förstod. Haha, så fula vi är! Men det är bra! Haha!
Det va lite synd att inte internet funkade för Roger hade planerat att göra "italiensk pizza" och köpt italiensk pizzadeg för att "imponera" på Sofia och bjuda henne på middag. Så hon missade pizzan, men hon får komma en annan gång!

9 oktober
Jag har berättat för Roger och Marilyn att jag saknar grovbröd och att jag inte har sett något mörktbröd i affärerna här. Det mörkaste jag har sett är chokladbröd, haha. Så när jag kom hem efter skolan så hade Marilyn köpt grovbröd till mig. Det va inte lika grovt som bröden där hemma, smakade fortfarande lite sött men helt klart bättre än deras bröd som smakar kakor. Haha! Jag har även "klagat", på skoj, på deras mjölk här i huset. De dricker 2% mjölk vilket jag tycker smakar som grädde, kan inte dricka det, så nu har Marilyn köpt någon lättare mjölk till mig. Inte för att jag dricker så värst mycket mjölk, men det va snällt av henne!

Till middag blev det BLT's, vi äter ganska mycket av de, haha. Men de är goda!! Imorgon ska vi åka till Indiana, en tio timmars lång bil resa. Så jag har packat min väska. Har lånat tjocketröjor och t-shirts med Hawkey som jag kan ha på mig på matchen.
Anledningen till resan är föresten för att gå på Hawkey-Indiana matchen (football). En borta match per säsong följer nämligen bandet med football laget till en borta match. Och eftersom Nick är med i bandet har det blivit en tradition att åka till den matchen varje år.
Jag behövde inte följa med om jag inte ville, Tommy valde att inte följa med. Han skulle plugga. Men jag tyckte det lät ganska kul, och dessutom är detta förmodligen den enda gången jag kommer till Indiana, Bloomington. Så varför inte ta chansen?
Doug, Nick och Allison skulle också åka i vår bil så jag skulle inte va "ensam där bak". Hade inte Doug följt med hade jag nog inte heller följt med tror jag. Ser i alla fall fram emot det!
  

10 oktober

Vi tog senior klass foto idag, alla seniors på skolan. Alla eleverna stod på en läktare och sen va det en kamera som såg ut att vara från 50 talet, eller något, haha. Den gick från ena sidan till den andra, så vi va tvungna att le i typ 3 minuter, haha. Det blåste jätte mycket, så håret stod åt alla håll. Som tur va va det soligt i alla fall. Vi tog ett "allvarligt" och två skoj-foton. Men varken jag eller Sofia fattade att vi skulle skoja, så vi stod där och log, haha!

Sista lektionen va det pep-rally. Några av seniorna ifrån football laget hade tränat med dansteamet hela veckan så killarna dansade. Gud vad jag skrattade!! Haha! Men de va faktiskt jätte duktiga. Danserna va allt från lite hiphop, balett, aerobic m.m. Visste vilka några av killarna va, bland annat Jeff och Shawn, så det va extra kul och kolla på de! Haha!
När jag kom hem skrämde Roger mig. Han kom springandes längs med huset precis när jag gick in på uppfarten och kramade mig. Han va väldigt glad över att de skulle åka och att jag skulle följa med. Sen när jag kom in så hade Marilyn köpt en Iowa hoodie till mig! Så nu har jag min egen Iowa-tjocketröja i Hawkey färger, gold & black! Blev jätte glad, verkligen snällt av henne!

Bilen va proppad med snacks och det va bara för oss att ge oss av. Jag försökte att hålla mig vaken till Iowa City där vi skulle hämta upp de andra. Så jag kollade på en film, Spider Man.
När vi hämtade upp de andra så laddade vi om bilen. De har typ en platta som de fäster i dragkroken som de kan lasta resväskorna på. Så resväskorna va utanför bilen, vilket va tur för annars hade bilden varit alldelles för full. Det är en 8:a manna bil, men med 6 personer och 6 personers bagage + filtar, snacks, läsk m.m. blir det ganska fullt! Kan säga att det va ganska fullt i bilen ändå. När vi körde från Iowa City så somnade jag nästan direkt. Doug hade tydligen haft sig arm bakom mig utan att jag visste det så han hade inte kunnat röra sig på typ två timmar för han ville inte väcka mig. Haha! Hans eget fel, jag hade inte brytt mig direkt. Men snäll som han är så gjorde han inte det.

Vi kom fram till hotellet vi skulle sova på vid halv 3 och vi skulle köra Nick till hans träning klockan 7. Så det blev ingen lång natt direkt. Jag och Marilyn sov i samma säng och Roger och Doug sov i samma säng, Nick och Allison sov på luftmadrasser. Marilyn sa att jag och Doug hade "första ching" på allt för Nick och Allison hade bjudit in sig, M&R ville egentligen inte ha Allison i bilen men de ställde upp för Nick. Så i bilen satt jag och Doug i mitten och Nick och Allison fick sitta längst bak där det är som trängst, haha!

... kommer snart mer!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0