10/9 - 16/9

På franskan va det en tävling som löd:
                -Write 25 words why you should win a TJ-undefeaded t-shirt.

Så det gjorde jag, kommer inte ihåg min motivering, men dagen efter fick jag i alla fall ett meddelande om att jag va en av dom som hade vunnit en t-shirt. Så nu har jag också en TJ tröja, haha! Har den inte på mig i skolan dock...
Ska fråga min fransklärare om hon har kvar min motivering men jag vet inte.

Fick även en förfrågan om jag ville gå på Home Coming Dancen med en kille i min engelsk klass. Han heter Jeff, är inte direkt snygg men vädligt rolig och charmig. Lite halv töntig ibland dock men han livar upp engelskklassen mycket! Haha! Men eftersom detta är USA, så måste jag ju ha tillåtelse hemifrån om detta är en bra kille eller inte. Så Marlyn sa att jag va tvungen att ha hans efternamn och telefon nummer så skulle hon "kolla upp" honom. Och idag (tisdag) fick jag beskedet att jag kunde gå med honom så jag är väldigt glad!! Köpte min klänning igår. Alla tjejer måste ha en cocktail-klänning, så jag har köpt en svart klänning med lila paljetter ner till. Den är väldigt ful på galgen men när jag väl fick den på mig så va den faktiskt jätte söt. Det tyckte både jag, Marlyn och expediten i affären. En ung tjej, så det känns bra! Fast man är ju lite nervös att man inte ska passa in.. Men jag får hålla tummen! Några tjejer har sagt till mig att Jeff är en riktig gentleman, haha, så jag får väl hoppas på det! ;) Marlyn och Roger sa att det va vädligt ovanligt att man som utbytesstudent hade en date  till home coming eftersom det bara är några veckor in på året, så jag skulle känna mig väldigt speciell så jag får väl göra det, är i alla fall väldigt glad!


Helgen har varit jätte rolig! Just nu är vi som sagt 5 utbytesstudenter i detta huset (kommer inte ihåg om jag har berättat det) och utav oss 5 så fick jag frågan om jag ville följa med Roger och Marilyn till Iowa City, vilket är ungefär fyra timmar här ifrån. Och det ville jag såklart!! På fredagen va det meningen att vi halvvägs skulle åka och kolla på TJ's borta match, men det regnade så mycket att ingen av oss va direkt sugna på att stå ute i regnet och se när de förlorar. Vi åkte till ett jätte stort köpcenter istället, tyvärr stängde de redan efter en halvtimme men alltid något. Hittade inget dock.. Det köpcentret va det största i hela Iowa så jag skulle gärna vela åka dit igen! Typ dagstur eller nåt. (Tog typ tre timmar dit)
Väl framme i Iowa City bor vi hos deras son Doug. Han går på collage så han bor i ett hus med tre andra ungdomar. Huset va ganska stort och såg ut som ett typiskt collage-hus. Doug va inte hemma så vi gick och la oss nästan direkt, klockan va ändå tolv.

På lördagen vaknade jag klockan kvart över sex av attet va ungdomar som tjoade och skrek från nerifrån. De hade redan börjat festa, och klockan sju va majoriteten redan fulla av dom. Haha, collage livet verkar grymt kul!!
Detta a en stor dag för Iowa bor, eller i alla fall fotboll's fans. Det va nämligen en State mot State match, Iowa City mot Iowa State (två städer ifrån samma stat). Så stämmingen var helt klart på topp och alla var laddade till max.
Klockan 7 (på morgonen) gick jag oh Roger för att kolla när banden tränade, vi missade dock Hawkey's träning, laget vi hejar på, men vi kollade motståndarna. Det är verkligen mycket svårare än vad man tror att marchera i bandet än vad man tror och vad det ser ut. Allt måste vara helt perfekt, och det kan va ganska svårt när man är 300 personer som ska röra sig och spela samtidigt. De va i alla fall väldigt duktiga! Som tur va så hade vi tagit med oss paraply, det regnade nämligen under hela träningen. Och had jag varit där själv hade jag nog inte stannat hela träningen, men Roger tyckte det va väldigt intressant trots att han brukar gå till träningarna varje gång... Haha.

Efter träningen gick vi runt i området lite. För när det är match är det som en liten karneval eller marknad utanför i området längs med gatorna. Försäljning av Hawkey grejer, mat, testningar m.m. Det är bland annat det som gör att det är sån stämning som det verkligen var.
Vi mötte upp Doug och Marilyn och sen gick vi till typ en friidrotts-inomhus-arena där Hawkey's band skulle spela och cheerleaderna och dansarna skulle uppträda. Det va kul att se, för att sen när själva matchen var så kunde inte banden göra sina uppträden för det var för halt i gräset så de va rädda för att halka och det kanske inte är så bra när de har sina instrument m.m. När de hade spelat klart tog jag foto med några band grejer och han som leder hela paraden. Marilyn och Rogers äldsta son, Nick, spelar också i bandet. Doug brukar spela, men inte i år.

Amerikansk fotboll är ganska kul. Jag förstår verkligen inte reglerna, ska försöka läsa på för det är kul att förstå lite mer. Jag bara klappar och gör lika dant som alla andra. Fast det är själva "hejandet" som jag tycker är roligast, så jag skrek tills jag nästan inte hade någon röst kvar. Roger och Marilyn sa till mig efteråt att jag va den roligaste utbytesstudenten de någonsin hade tagit med på en match för jag var väldigt aktiv och frågade många frågor m.m. så det är kul!
Matchen slutade i alla fall 17 - 5 till the Hawkey, det gjorde ju inte det hela sämre! Köpte en Hawkey tröja som jag kan ha på mig på nästa match, om jag kommer till en till vill säga!
Efter matchen åkte vi en snabb runda till ett köpcenter, men jag hittade inte det jag skulle ha. Hittade lite annat dock, alltid kul...!

På kvällen åkte vi hem till Nick och an flickvän för att äta middag och kolla ännu mer amerikansk fotboll, kan säga att på tv suger amerikansk fotboll. De bodde i ett vädligt fint lägenhets/parhus. Fattar inte hur de har råd. Marilyn hade varnat mig innan vi åkte dit för Nicks flickvän, men eftersom jag vet hur Marilyn kan va så visste jag inte hur jag skulle tolka det. Men hon va verkligen helt osocial. När vi kom hälsade hon först inte på mig. Jag, Roger och Doug satt på varsin trästol hela kvällen medan hon låg och sov i en tremanna soffa? Håller helt och håller med Mrilyn, förstår inte vad Nick ser i henne. Tydligen är det inte många som gillar henne, undra varför?!


På söndagen vaknade jag av att det luktade vädligt gott, vaknade inte förrän klockan halv 11 så det va ju dags att stiga upp. Marilyn gjorde pannkakor till alla i huset. Gillar svenska pannkakor bättre än amerikanska, men de va gott i alla fall! Alla tog smör och sirap på sina paannkakor, själv nöjde jag mig med en med chokladsås och en med sirap. Haha! Onyttig...? Nackdelen med att vara med Marilyn och Roger är att de äter vädligt onyttigt. Jag skojar inte om Marilyn dricker 2-3 liter coca cola om dagen, och hon röker nog 50 cigaretter. Hon rullar de själv så hon säger att det inte är så dyrt i alla fall! Haha!

Jag och Marilyn har kommit ganska nära varandra och vi pratar "skit", "mobbar" Roger m.m. Jag har en helt annan uppfattning om henne nu även om jag vet att vissa saker bör jag inte säga eller fråga.

Idag berättade hon för mig varför ASSE inte kommer tillåta mig va hemma hos Sofia några större delar av min vistelse här. Carla, Sofias värdmamma, hade för några år sedan Marilyns jobb men misskötte sig jätte mycket så hon blev avskedad. Är jätte ledsen. Marilyn sa också att i början är Carla jätte snäll mot sina utbytesstudenter men med tiden blir hon en riktig satmara, jag är jätte orolig för Sofia. Och Marilyn sa till mig att hon va också orolig för henne men om hon någon gång fick problem skulle jag meddela henne direkt även om inte hon är Sofias LC (local cordinater)

Denna veckan är det som sagt home coming -vecka. Det betyder att varje dag är det ett tema som folk kan om dom vill klä ut sig till. Igår va det pirat och idag va det super hero, men det är inte så många som klär ut sig. Imorgon är det western, och på torsdag är det all star sport stars , så då kommer jag ha på mig mina kämpinge overalls byxor. På fredag är det school spirit så då ska alla ha på sig skolkläder, jag ska få låna av Marilyn för jag har inte köpt några än.  Tröjan jag skulle köpa fanns inte i min storlek så jag väntar på att den ska komma in igen.

På vissa kvällar är det olika aktiviteter. Torsdag är det carneval och sen bonfire, vet inte riktigt vad det betyder. På fredag är det "the big home comming game". Hoppas att TJ vinner då, de är väldigt dåliga men det skulle va kul om de kunde vinna åtminstone den matchen!
Sen på lördag är det ju home coming dancen!!


Imorgon efter skolan ska Sofia komma hem till mig, sen på kvällen ska jag följa med Roger till Youth Group, han är ledare där. Men de ska faktiskt bli kul för de ska typ ha ett snabbmats maraton. Vi kommer bli uppdelade i tre - fyra grupper, sen kommer varje grupp få en chaufför som ska köra oss runt till olika snabbmatsrestauranger och varje person i gruppen kommer att få varsitt ställe som de ska äta någonting på. Man ska äta så snabbt som möjligt och gruppen som snabbast gjort alla sina uppdrag vinner typ. Låter kanske klyddigt, förklarar mer när jag har gjort det. Men jag tycker det låter kul! Hoppas där är några roliga människor bara, men jag tror att där är några killar från TJ så det kan ju bli kul!


Kommer inte ha möjlighet att uppdatera i bloggen lika flitigt som i augusti. Men nu när jag slutat använda datorn varje dag mår jag mycket bättre och hemlängtan har gått ner! Jag trivs väldigt bra just nu, och vi har jätte kul här i huset. Tror dock att killarna kommer försvinna när som helst. Syd Koreanen, Joe, är den första asiaten i min ålder som jag någonsin sett är söt. Haha, han ser ovanligt bra ut för att vara asiat! Willi (mexicanen) och Yuki (japanen) är jätte roliga, Willi är nog bög tror jag. Vi har sjukt kul ihopa!!

Det kommer komma uppdateringar helt klart, så fort jag har tid och lust! Men denna veckan kommer bli hektisk. Men eftersom jag bara kommer skriva ibland måste ni komentera om det är något speciellt ni undrar eller vill fråga mig!!    

Ha det bra!!

Puss & Kram
Emmis


Kommentarer
Postat av: clara

superkul att läsa emma, skönt att du mår super bra! var lite rädd att du dött eller något ;) haha sköt om dig emma! pussar

2008-09-23 @ 17:06:27
Postat av: Nicole

Jätte kul att du skrivit nu.. Känns super skönt att du mår bättre! Har ju tänkt väldigt mycket på dig här hemma.. Har skickat mail till dig, men förstår nu varför du inte svarat.. men det är lugnt, tycker faktiskt att du ska ta vara på varje sekund du får där borta! Lycka till med allt gumman! Saknar dig här hemma, puss love you!!

2008-09-23 @ 21:05:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0