17/9 - 25/9

17/9
Temat för onsdagen var western, betydligt fler som var utklädda men inte många. Lite synd, men jag ska ju egentligen inte säga något, jag klädde ju inte själv ut mig.

På kvällen var det Youth Group, Roger är ledare för deras kyrka. De skulle ha någon slags "fast-food-hunter". Det gick till så att man delades in i fyra lag och sen fick varje lag en lista med tio olika snabbmatsrestauranger och ett matalternativ till varje. De olika restaurangerna va värda olika mycket poäng, typ att äta en Whopper Jr rån Burger King gav 45 poäng, men att äta kakor från Subway gav bara 30 poäng osv.  Alla i laget skulle välja ett stopp, en fick välja två för vi va en för lite i vårat lag, + att alla i laget skulle hjälpas åt att äta en hel pizza. Jag fick uppdraget att äta Whopper Jr från BK, kan säga att vid det tillfället va det bra att jag äter snabbt, men jag mådde ju knappast bra efteråt.  Jag va också den som åt pizza snabbast vilket innebar att jag va den personen som fick äta två slizar, och när jag hade gjort det va de andra fortfarande på sin första. Jag brände dock upp hela min gom så jag va helt köttig i några dagar.

När alla matuppdragen va utförda skulle man tillbaka till kyrkan så snabbt som möjligt, vi va framme andra snabbast. Men det betydde inte att vi kom tvåa för sen va det en massa annat som också spelade roll så det slutade med att mitt lag kom trea. Alla mina uppoffringar för inget... Haha, men det va kul! Kändes som att jag skulle spy på vägen hem sen bara, inte så konstigt kanske...

Detta va sista kvällen för Joe, han har flyttat till Virginia, så nu är vi bara 4 utbytesstudenter kvar. Hoppas det blir bra för han!

 18/9
Idag hade någon galning med sig en pistol till skolan. Det va inte en riktig pistol, men att ha med sig vapen till skolan är nolltolerans så han blev avstängd från skolan. Det går olika rykten såklart om vad som har hänt med honom men vad de har sagt på nyheterna enligt Roger så kommer han få fängelse. Några säger att hans avsikt var att skjuta 10 stycken, vissa säger att han skulle sälja den efter skolan. Jag vet inte, men det är läskigt om han hade för avsikt att skjuta. Men det var som sagt ingen riktig pistol, och den var inte laddad med något.

Det var carneval på skolan som några elever tillsammans med lärare ordnade. Det va typ olika grejer man kunde göra, typ pajkastning på lärare, kasta bollar så att läraren föll ner i vattnet, pilkastning m.m. Det va väldigt varmt så jag va bara där i typ 45 minuter. Jag missade i alla fall min fransklektion vilket va väldigt skönt!

Efter skolan kom Marilyn och hämtade mig så åkte vi och köpte skor till lördag. Det tog ganska lång tid för först så hittade jag inga och när jag väl hittade så fanns dom såklart inte i min storlek, men med sulor och inlägg så fixade de sig. Inte de billigaste skorna direkt... får hoppas att jag får användning för dem igen!?  Köpte även födelsedagspresent till Sofia, två body lotion och ett läppglans från Victorias Secret. Det får duga, hade inte mycket tid och sånt har man alltid användning för.

Doug kom hem ikväll för han ska på ett bröllop till helgen. Så han tog mig till skolan, för det va en bonfire, typ en stor brasa. Men tyvärr kom vi för sent så vi missade hela. Kom typ fem minuter innan de släckte den, så det va lite synd för folket hade redan börjat gå.

Ikväll va det dags för Ploy att flytta. Hon flyttade in hos Paula och Tom... hoppas hon trivs bättre än vad jag gjorde.



19/9
Idag i skolan hade vi bara de tre första lektionerna normala, lektion 5-6-7 va bara 35 minuter långa för vi skulle ha pep-rally inför kvällens stora match. Alla eleverna samlades utanför skolan och bandet spela, flagg-tjejerna, cheerleaderna och dansarna gjorde sina danser. De presenterade alla våra sportlag och så gjorde vi lite hejar ramsor. Det var grymt varmt, vädret har slagit om lite igen.

Denna matchen är den kanske mest viktiga matchen på hela säsongen eftersom det är home coming game, i alla fall den roligaste. På home coming är det många gamla studenter som kommer tillbaka och ser just den matchen. Tj spelade mot ett lag från Demoin, Polar Bear. Vi trodde att de skulle va bra, för de flesta lag från Demoin är väldigt bra eftersom det är en ganska stor stad. När det är home coming har skolan även en parad innan matchen där bandet marscherar, de som anordnar home coming är uppklädda och åker i fina bilar, flagg-dansare, cheerleaders m.m. De spärrade av gator, vi höll nästan på att missa den trodde vi men vi kom alldeles perfekt och såg hela paraden i slutet av den. Också den bästa delen. 

Jag köpte min första TJ-t-shirt. Men jag hade lånat tröjor av Marilyn och Roger för temat i skolan var school-spirit idag så jag tänkte att jag ska va en del av skolan. På matchen hade jag en orange tröja så det syntes ordentligt att jag var från TJ, haha!  Våra färger är orange, svart och grå!

TJ, som jag har skrivit innan är vädligt dåliga på football, men denna matchen gjorde de alla förvånade! De vann med 50 - 13!! Woohoo!! Det kunde knappt bli bättre home coming game! Detta va typ första gången på åratal som de gjorde så många poäng, och nån sa att de va första gången de vann ett home coming game på typ 4 år. (Jag är inte säker) Så det kunde ju inte bli mer lyckat för mig eftersom detta va första high school matchen jag såg! Killarna i laget va hyfsat stolta.
Fattar liiiiite mer nu, men inte mycket! Jeff, som jag ska gå med på dansen va i alla fall kicker, han sparkar bollen typ. Hmm.. vet inte hur jag ska förklara, men han är nog ganska bra för han fick spela vädligt mycket.

Efter matchen åkte vi till en glassbar och åt glass. Vi kom i en väldigt djup diskussion så personalen kom och frågade oss om det va okej om de kunde släcka i taket, haha. Men då sa vi att det va nog dags att åka hem.  Är riktigt nervös inför dansen imorgon....


20/9
Vaknade vid halv 11 och gick och duschade och började göra mig i ordning vid halv 12. Ringde Jeff och bestämde att jag skulle komma till han vid halv 4.

Såklart va inte jag eller Roger klara så vi kom inte dit förrän vid kvart i, men det gjorde inte så mycket.  Träffade hans föräldrar och hans syster. Jag och hans syster, Megan, har tydligen två klasser tillsammans i skolan och jag frågade om hon gick på TJ. Pinsamt... Hans mamma verkar jätte snäll, hans pappa också men han är väldigt, hmm.. , fet? Han bodde i ett väldigt typiskt amerikanskt hus men det va ganska stort, och det finaste huset jag har varit i under min vistelse i USA.

Det va meningen att det skulle komma folk hem till honom men vissa av tjejerna hade vollyboll match samma dag så de hade blivit förseningar m.m. så det va bara jag, Jeff och hans kompis som heter Shawn. Han går också på TJ men jag hade aldrig sett honom. Han hae tappat rösten så han kunde knappt prata. Vi åkte och åt på en italiensk restaurang typ, Shawns flickvän kom också dit. Hon går på en annan skola och är två år yngre än mig. Jeff fick beställa till Shawn på restaurangen så de på restaurangen trodde att Shawn va döv, haha! Vi hade vädligt kul åt det hela kvällen.

Dansen va en blandning mellan ett lågstadiedisco och ett fjortis ställe. Det bjöds på saft och godis, de hade deckorerat med ballonger. Tjejerna dansade som horor, de få som dansade. Varken jag eller Shawns tjej dansade, de tyckte nog vi va tråkiga. Men jag förklarade för dem att om nån skulle dansa så i Sverige skulle alla kalla de för horor. Dessutom va musiken dålig, de dansar till typ rapp. Fattar inte riktigt hur, men de gör de i alla fall.  

Klädseln va allt från cocktail klänning som min, till balklänningar, sommarklänning eller pyamas? Väldigt varierande, några hade klätt sig enligt temat "all around the world" typ i toga, maxicanskt, indian m.m. Men de flesta va väldigt fult klädda. Kände mig lite för fin... Men men, fick många kommentarer i alla fall. 

Alla tyckte att dansen va tråkig så vi åkte därifrån redan vid nio (den började klockan 7). Vi åkte hem till Jeff och bytte om, sen åkte vi hem till en som heter Charlie. Jag kallar honom för fågel-Charlie för han gör alltid fågel läten på våra engelsklektioner. Haha! Där va lite folk och kollade film typ, så vi bestämmde oss för att åka till en kille som skulle ha en bonfire. Han bodde verkligen ut i ingenstans, vi hittade först inte dit. Vi såg en liten brasa så vi stannade och gick dit men när vi kom dit va det typ vuxna blandat med barn som hade en liten "fest", de hade ingen aning om vart den här killen som vi skulle till bodde. Så det va bara för oss att forsätta leta. Och smart som Jeff är så trodde han att han hade glömt sin mobil så vi hade inga nummer att ringa. Men vi upptäckte att han inte hade glömt den när den började ringa och de frågade vart vi var!? Smart huvud! Vi kom i alla fall dit efter mycket körande, han bodde verkligen långt ute på landet och in på en uppfart som verkligen va sjukt läskig. Hade aldrig velat bo där!!! Det va ganska mycket folk där så det va kul och snacka med folk m.m. Det känns lite konstigt för verkligen alla kör så det kom och gick bilar hela tiden.

Efter ett tag blev det lite långtråkigt så vi åkte hem till Jeff igen, för både jag, Shawn och hans flickvän va tvungna att va hemma klockan 1. Så lite innan ett körde han mig hem, och home coming veckan va över. Tråkigt! Hade kunnat va home coming vecka en gång i månaden, haha!  Kul att få ha upplevt det iallfall, man märker verkligen skillnaden på school-spirit här och hemma. Så mycket mer sammanhållning och här är man vädligt stolt över sin skola!



21/9
Vaknade inte förrän halv 1, skönt! Slapp gå i kyrkan dessutom! Wii! Denna helgen va det äppelfestival i Nebraska city, så Roger bestämde sig för att ta oss dit. Tog lite mer än en timme att köra dit. Vi köpte äpplen, äpple cider, äpple paj. Sen fikade vi där, äpplepajen va as god! I köpte även sötade popcorn som vi åt i bilen på vägen hem.
Klockan halv 6 va jag bjuden hem till Sofia på födelsedags kalas, och tydligen halloween party. Sofia hade inte fått reda på att det var halloween party förrän samma dag så hon hade inte sagt till mig att jag skulle va utklädd. Som "tur" va så hade de en extra dräkt, en godis dräkt som jag fick låna.

De bjöd på mat, kakor, kakor, kakor... godis, godis godis... och tårta! Ush, så mycket jag åt. Känner mig verkligen som en amerikan. Inte bra!!!! Det va Carla, Sofias värdmammas, släkt som va där så det va ganska många. Så Sofia fick lite olika presenter, bl.a. fick hon många brownie-mixar för Sofia älskar chokladbrownies.  Det va kul att jag fick va med, skrattade och hade kul!

När jag kom hem vid halv 10 så skulle Roger precis slå in en present till Jane, en utbytesstudent från Jeck-Republic (vet inte vad landet heter men det liggeri Europa??!). Hon hade fyllt 18 i veckan. Hon sammlar på 25 centare, så han ville ge henne en samlings bok. Så vi slog in boken i en stor data kartong och sen åkte vi över till deras hus. Hon trodde det va en tung paket för Yuki och Willy låtsades att den va jätte tung, haha, det va kul när hon öppnade den och hela kartongen va full av tidningspapper. Vi började prata och kom inte där ifrån förrän halv 12 och jag var vädligt trött eftersom jag skulle ha skola dagen efter, annars hade vi säkert kunnat stå där i en timme till. Jane bor tillsammans med en annan utbytesstudent från Japan, Heruka, hon är också 18 år.


22/9
Höll på att missa bussen, när jag kom ut från mitt hus såg jag att bussen redan stod där så jag fick kuta allt vad jag kunde men så körde den iväg så jag fick springa till nästa kvarter, som tur va va det någon som såg mig så busschauffören fick vänta på mig. Det va väldigt nära att jag fick blir hemma. På kvällen va det orientation, alla utbytesstdenter som har Marilyn som LC samlades för att gå igenom regler m.m. Jag va den enda som inte hade gått igenom det sen innan så det blev bara en snabb genomgång. Efteråt gjorde Roger en bonfire för de som ville grilla marchmellows, sen fanns det kakor m.m. Jag nöjde mig med choklad kakorna, mummiga! Börjar känna mig en aning krasslig.



 23/9
Vaknade av att jag drömde om mamma och pappa, sorligt. Har inte haft någon hemlängtan alls på jätte länge men det va inte alls kul att jag inte va med dem. Saknar er!!!

Fick alla rätt på mitt food test, känner mig stolt! Mina betyg är sjukt bra, vet inte om det är för att jag tar enkla kurser eller för att jag är bra? Haha, men de är kul att de är bra i alla fall. Behöver inte oroa mig än så länge. Bröjar känna mig sjuk, sov i två timmar efter skolan och gick och la mig efter maten vid 8.



24/9
Känner mig inte alls bra, var helt svimfärdig i skolan. Men var tvungen att gå för jag hade ett fransk test idag. Sov direkt efter skolan, hade ingen ork att göra läxor. Gick och la mig direkt efter maten idag igen... Jag är sjuk =(

25/9
Idag har jag stannat hemma från skolan. Mår bättre idag, men mådde verkligen skit igår kväll så det kändes som att detta va det rätta beslutet så jag kan bli bra inför helgen.

Ska följa med Roger och Marilyn till Iowa City i helgen igen så då gäller det att jag är frisk. Hoppas bara att det är en förkylning så att det går över snart. Tror att jag hade feber igår men jag vet inte. Orkar inte va sjuk i alla fall, man missar så himla mycket i skolan och det är inte kul att sitta hemma hela dagen.


Vollybollen går skit. Vi har bara morgon träningar, vilket betyder att jag inte kan vara med. Är jätte ledsen över det, för det betyder också att jag inte tränar något alls. Sitter verkligen bara still hela tiden, inte alls kul. Måste komma på ett sätt att röra mig på, annars kan jag ju bara säga hejhej amerika-emma, tjock&fet. Ush... vad ska jag göra!?   

Ha det bra,
kramar en sjuk Emmis.


Kommentarer
Postat av: lotta

en bild på dig i klänning kanske ? :)

va kul att du har det bra! Vi hade 250 dagars på shake igår, var man full som jag hade man skitkul annars var det nog rätt segt (a) hihi<3

2008-09-25 @ 20:59:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0