nu var det dax igen...

Nu är jag på väg hem från Florida. Förstår inte varför jag kunde blivit placerad där istället, tror jag hade varit en betydligt bättre Florida bor än Iowa bor?!? Vädret har varit helt okej, när solen har varit framme har det varit underbart, men "kylling" som jag är har jag gått med en sweatshirt den mesta av tiden. Jag har verkligen blivit riktigt frusen på senaste, visst har jag alltid varit frusen men aldrig såhär mycket? Inser också att jag nu har spenderat mer än halva min tid här i USA, och jag kan inte direkt säga att det gör mig ledsen. Har jätte mycket hemlängtan, och jag känner mig så dålig mot alla där hemma. Hoppas dock att alla förlåter mig... FÖRLÅT!! <3

Så vad har vi nu gjort i Florida? Ja, planerna var från början att gå på Disney World 4 dagar (fyra olika parker), Universal studios en dag, Bushgardens en dag (en annan nöjespark) och spendera 3 dagar i Tampa (en stad i Florida där marcherings-bandet skulle hålla till). Men planerna blev ändrade och vi fick bara två dagar i Tampa och ingen dag på Universalstudios, vilket sög för mig eftersom dessa dagar var de två dagarna jag hade sett fram emot mest.

Disney land är verkligen jätte fint och stort, men det fyllde faktiskt inte upp mina förväntningar. Parkerna är fantastiska, särskilt under kvällstid med all belysning och dekorationer, under dessa dagar har det varit juldekorationer uppe så det har varit extra mycket belysningar så kvällarna har varit jätte mysiga! Men parkerna har inga direkt stora åkattraktioner, utan det är mer små åkattraktioner man åker runt i och de har byggt upp fina landskap. Visst är vissa av dem jätte coola och fina, men det är inget som direkt underhåller mig. Så detta var troligtvis min första och sista gång på Disneyland. I och med att det är jul och nyår dessutom så har ju alla lov från skolorna så det var smockat med folk, och väldigt långa köer. Inte för att det kanske stör mig så mycket, visst hade det varit skönt med hälften av allt folk där, men Marilyn fick panik typ alla dagar och sista dagen lämnade hon parken och åkte till hotellet några timmar. Var dock ganska skönt att slippa henne för det ända on gjorde var att gå runt och klaga över hur mycket folk där var, hur ont hon hade i sin rygg, hur jobbig solen var med mera med mera...

Disneyland i Florida består som sagt av fyra parker vilket kanske det flesta av er vet, vad vet jag? (jag hade ingen aning, men jag har heller inte varit där innan) Mina favoriter blev Hollywood Studios, som är uppbyggd som typ Hollywood och är med gamla filmer och som en stad, och Magic Kingdom, som är "original" parken från California. Det är i Magic Kingdom som Disneyslottet är i, och jag kan säga att det är jätte vackert. Speciellt under kvällstid, det byter färger och det var även ett stort fyrverkeri show (som de har varje kväll) som var helt magisk.   

De andra två parkerna är Animal Kingdom, uppbyggt efter en djungel/Lejonkungen, egentligen är nog denna också en av mina favoriter men vi var bara där på dagen så jag vet inte hur det ser ut på kvällstid. Men i denna park fanns den roligaste åkattraktionen, Mount Everest, en bergochdalbana, ganska cool. Den sista parken är Epcot, typ olika transportmedel, elektronik och annat, vet inte riktigt hur jag ska förklara. Visst var den också fin, men jag gillade nattstämningen i de andra parkerna bättre.

Bushgarden var helt klart den bästa parken med tanke på attraktionerna! Där var super häftiga bergochdalbanor, men eftersom jag varit i en stor nöjespark i både Australien och Canada är det inte mycket som imponerar på mig längre. Men för till exempel Jane som inte varit i en så stor park innan var hon jätte impad. Vi hann bara åka fyra olika, med strul med Marilyn (igen...), så det var synd. Det var på nyårsafton som vi var där, och vi kunde bara vara där en halv dag för på kvällen så var det en parad där bandet skulle spela i. Det var en massa high-school band som spelade, sponsorer som kastade ut halsband, och tillslut kom Iowa och North Carloina's band. Det slutade upp vid en stor scen där det blev ett litet "battle" mellan de två lagens band och cheerleaders. När detta var slut åkte vi tillbaka till hotellet, Marilyn var på dåligt humör och ingen var glad alls. Det var verkligen den sämsta stämningen man kan tänka sig en nyårsafton och jag bara kände hur mycket jag ville hem. Inte en droppe champagne, inte ett "Gott Nytt År Emma", inte någonting. Jag satt på balkongen och grät med min mp3, Jane grät också och Marilyn och Roger sa inte ett ord vid tolv slaget. Det var verkligen den sämsta stämning man kan tänka sig, och de sa inte ett ord till varken mig eller Jane. Vi åt "middag" på ett snabbmat ställe, inte ens en restaurang. Jag hade under hela dagen frågat om vi kunde äta glass på kvällen för att fira nyår, men när kvällen väl kom så kunde vi inte det för Marilyn ville inte och hon skulle bara hem till hotellet. Jag kunde verkligen inte sluta tänka på er där hemma, hur mycket jag verkligen saknar er och hur grymt mycket ni varenda en på era egna sätt betyder så fruktansvärt mycket för mig. Hur vissa av er förmodligen (i alla fall mina knasiga vänner) fortfarande festade medan jag satt på en balkong utan någonting i min hand och ingen som säger Gott Nytt År, eller Jag Älskar Dig. Måste säga att det verkligen sög, vet inte om jag är en lipsill, men fy för... Verkligen den sämsta av sämsta nyårs afton man kan tänka sig.

Själva orsaken till hela resan var för att Nick (Marilyn och Rogers äldsta son) spelar i Hawkeye's band/orkester och detta var hans sista uppträdanden, för han graduated från collage för några veckor sen. Så han var "orsaken" till att resan blev av + att Iowa fick chansen att spela i "The Outback Bowl" vilket är en jätte stor match (amerikansk fotboll).

Matchen var den 1 januari och det var en jätte rolig match. Alla Iowa fans fick pompom´s så jag och Jane dansade och hejade jätte mycket. Vi hade köpt små ansikts tatueringar, hade gold n' black halsband, Hawk's t-shirts och var så redo man kan bli för en bra match. (vad vi inte hade tänkt på med tatueringarna dock var att sitta i solen en hel dag med "fel sida"/tatuering sidan mot solen skulle ge oss en fin bränna, så nu har jag en tiger-hawk under mitt högra öga...) Iowa spelade mot North Carolina, och vi vann med 31 - 10! Så i slutet blev det mycket sjungande och hejande! Var super kul, behövde verkligen annat att tänka på med tanke på min "nyårs afton"...

Vi spenderade en dag på stranden, inte sola & bada nix pix. Det var ett "beach party", Iowas band spelade, North Carolinas band spelade, cheerleaderna hade dragkamp mot varandra och det var små aktiviteter hela tiden. Massa hejande om vilket lag som kunde heja högst m.m. Stranden vi befann oss på heter Clearwater beach, en jätte fin strand men väldigt turistig. Där fanns även en pir/strandgång där en massa sålde små smycken och annat hemma-gjort, det var väldigt fint där.  Men stämningen var på topp eftersom alla var taggade inför matchen (detta var två dagar innan matchen), stranden var smockad med Iowa och North Carolina folk så vart man än gick var det någon som sa "-Go Hawk's" till en då de såg att man var et t hawk's fan.

På kvällen åkte vi till Tampa stad där det va en stor pep-rally för Iowa, bandet spelade och dans-teamet uppträdde m.m.
Man kan säga att vi följde bandet vart de gick hela tiden. Inte för att det gjorde något direkt, de gjorde roliga saker, och pep-rallysen är alltid roliga. Men jag hade kanske hellre haft en hel dag på stranden och bara kopplat av.

Resan i helhet har väl varit okej. Tidiga morgnar för att komma iväg till parkerna, bytt hotell tre gånger (vi har bott sju stycken i 4-manna rum, så det har varit lite trångt...), mycket klagande från vissa personer, stämningen har inte direkt varit bra, men de få stunder den var bra var den jätte bra! Men jag ska inte klaga, för i Iowa är det just nu cirka -12 till -30 grader Celsius, snö och is. Så jag går hellre i shorts och linne, än vinterjacka och uggs.  

Jag vet att det va länge sen jag skrev här i bloggen och jag kan inte direkt säga att jag är glad över det. Men december har varit en jätte stressig månad, och har inte haft många lediga stunder.
Som sagt så spelar jag basket, träningar nästintill varje dag efter skolan. Dagar då jag inte har träning är på grund av vädret, någon dag var det tillexempel snöstorm varning med mera. Vi har spelat en hel del matcher, tyvärr suger vi stort och har faktiskt inte vunnit en enda match. Men jag har fått spela ganska mycket, och i två av matcherna har jag till och med varit en av de fem första spelarna och fått "hoppa" efter bollen. Men jag spelar inte med de bästa tjejerna, utan jag spelar med freshmen teamet, de går i 8:an och detta är deras första år i high-school basket, alla av dem har spelat basket innan i elementary-school så vissa av dem är riktigt duktiga. Men freshmen teamet tränar tillsammans med de andra duktiga tjejerna, så det är kul i alla fall! Basketen va nog precis vad jag behövde, något att göra efter skolan och någon slags motion, och jag har jätte kul! (även om vi förlorar våra matcher, vilket kanske inte är så kul dock..)
Jane spelar också basket, våra skolor ska spela mot varandra om några veckor. Jag vill verkligen inte det, vi kommer förlora stort och det känns inte som att jag kan bli "aggressiv" mot någon jag redan känner!?

Hur blev min amerikanska jul då? Ja, den sög den också... Vad annars? Julklapps shoppingen blev stressig och gjordes i dagarna innan jul. Det är ju grymt svårt för mig eftersom jag inte kan ta mig någonstans utan hjälp av Marilyn eller Roger eftersom det inte finns någon public tranportation här, men jag fick ihop det tillslut. Även om de flesta av klapparna inte var så väl genomtänkta...

Det va meningen att vi skulle åka till Rogers föräldrar på julaftons morgon, äta brunch med dem, åka till Marilyns pappa och spendera lite tid med honom och sen åka till Iowa City och äta "julmiddag" och öppna paket med Doug, och sen köra till Florida den 25:e då amerikanerna också firar jul. Men Roger jobbar som snow-remover nu på vintern, och oturligt nog så snöade det natten till den 24:e så på julaftonsmorgon frågade han om jag och Jane kunde följa med honom ut och hjälpa han skotta snö så vi kunde komma iväg fortare. Så det gjorde vi eftersom vi ville komma iväg till Iowa så snabbt som möjligt (vi skulle inte åka till någon av deras föräldrar i och med snön). Så vi va klara med snön vid halv två tiden, men helt plötsligt hade Marilyn och Roger jätte mycket saker som de inte hade fixat inför resan, och det slutade med att vi inte kom iväg till Iowa City förrän vid halv åtta på kvällen, och va inte framme förrän halv ett. Vi åt ingen julmiddag, vi åt faktiskt ingenting under hela dagen. När vi kom till Doug åt vi chips m. dippa och kakor. Vilken julafton? Jag grät under denna dag också, det va inte direkt hur jag hade föreställe mig att fira amerikansk jul. Det verkligen sög. Hade sett framemot att få uppleva och fira en amerikansk jul men inte det heller... Såna saker betyder inte så mycket för familjen jag bor med, och det suger verkligen. Att inte få fira någon jul gjorde mig dessutom mer hemsjuk, och jag va verkligen sur och ledsen hela dagen.

I USA kommer inte tomten till en så man får träffa honom, utan morgonen den 25:e har han varit där och om man varit snäll lämnar han något i ens julstrumpa. Så vi fick presenter i våra julstrumpor som Marilyn gjort till oss, åt pannkakor och sen begav vi oss mot Florida. (Ja, saker och ting kommer verkligen inte i ordning när jag skriver)

Vädret i Iowa suger som sagt. Det är verkligen svin kallt och riktigt kyligt. Man vill verkligen inte befinna sig utomhus några längre stunder. Jag dricker massvis a kaffe med "French vanilla", hasselnöt eller tryffelchoklad gräddmjölk. Det är super gott, kanske inte så nyttigt, men jag måste dricka något varmt för att hålla uppe värmen. Vi har det nämligen inte så varmt i huset heller, går oftast med två sweatshirts och huttrar, ibland åker mössan till och med på.

Jag har gjort köttbullar, resultatet blev verkligen över förväntan. De blev as goda och alla tyckte om dem jätte mycket, till och med Marilyn som är ganska kräsen. Hon är verkligen inte som andra amerikaner, äter nästan ingenting alls (beror troligtvis på all hennes Coca och cigaretter). Vi har bakat "jul"-kakor, när vi gjorde någon slags sockerkakor så dekorerade vi dem med socker och strössel-aktiga saker. Det kalaset slutade med att vi dekorerade Jane och Rogers ansikten, haha, det va jätte kul men när Jane tvättade bort sitt så hade hon fått någon slags allergisk reaktion. Vi fick dock frosting över stora delar av golvet då det smälte från deras ansikten och droppade ner, så det roliga slutade med att vi fick ett lite renare golv. (Detta hus är väldigt, och då menar jag VÄLDIGT, skitigt. Är det exempelvis smulor på bordet drar Roger ner det på golvet istället för att fånga det och slänga det i en soptunna).

Jag längtar efter att få komma hem till Sverige, bo i ett rent hus, äta riktig mat (FAN VAD JAG SAKNAR SVENSK MAT!!!) (ursäkta uttrycket)
Det händer saker hela tiden, men för det mesta är det skola och bara vardagliga saker. Skolan är som innan, enkel och åter igen enkel. Jag har toppbetyg, i alla fall i de flesta ämnena. Tror jag har tre A och fyra B, vilket är starka B. Och gör jag något för att ha dessa betyg? Nopp, inte ett skit. Har gjort tre arbeten som varit "stora" under hela terminen och haft matte läxa några gånger, men det är allt. Förstår verkligen inte hur så många amerikanska ungdomar kan bli underkända och ha så dåliga betyg, allt de behöver göra är att gå till lektionerna? Men det är inte mitt problem.

En sak som är helt sjuk är bensin priserna i USA. En gallon av bensin kostar just nu 1.49 dollar, ungefär 11.90 kronor. En gallon är ungefär 4,5 liter. Fatta hur billig bensinen är här, och de klagade när bensinen va typ 3.5 dollar? De fattar verkligen inte hur billigt det är, alla blir jätte chockade när jag säger att deras bensin är jätte billig. Okej, om ni säger så? Come to Euorupe honey!

Jag hoppas att jag inte kommer dröja lika länge till nästa gång, ska verkligen försöka. Även om jag säger det varje gång jag skriver.. Men jag ska verkligen försöka ta mig tid till det, för det är inte så jobbigt och om jag skriver oftare måste jag heller inte skriva så här långa inlägg. För jag kommer inte ha lika mycket att berätta förmodligen.

Dessutom har det säkert hänt en massa saker under december månad som jag har glömt att skriva om. Kom just på att vi spenderade en helg i Iowa City då Nick graduated från collage, sex år. Inte för att det kanske va någon stor sak för er att veta, men det är hela tiden små saker som händer och kommer runt mig.
Jag har mycket mycket hemlängtan, men som sagt så har mer än halva tiden gått vilket får mig att må bättre och glad. Jag längtar så efter att få träffa er alla!

Ha det bra, för det ska jag försöka ha!

Puss & Kram
Emmis

(bilder kommer komma upp på emmaeeriksson.pixbox.se !)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0